چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: افزایش بی‌سابقه قیمت ارز و طلا در بازار داخلی طی چند روز اخیر باعث شد تا معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی از عرضه بدون محدودیت طلا و ارز توسط بانک مرکزی خبر بدهند.

این اقدام با هدف مدیریت قیمت ارز و طلا در بازار داخلی انجام می‌شود.محمدرضا رحیمی سخنگوی سیاسی و معاون اول رئیس‌جمهور از عرضه بدون محدودیت طلا و ارز از امروز پنجشنبه توسط بانک مرکزی برای مدیریت قیمت ارز و طلا در بازار داخلی خبر داد. به گزارش مهر، او در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به افزایش قیمت طلا و ارز گفت: خریداران می‌توانند به هر میزان که می‌خواهند طلا و ارز از بانک مرکزی خریداری کنند.

آغاز عرضه بدون محدودیت تا اطلاع ثانوی

رئیس‌کل بانک مرکزی از آغاز عرضه بدون محدودیت ارز و سکه طلا به بازار از دیروز چهارشنبه خبر داد و اعلام کرد که این کار تا بازگشت قیمت‌ها به روند عادی ادامه خواهد یافت. به گزارش مهر، محمود بهمنی گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ها در این بازارها ناشی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی است.

بهمنی با بیان اینکه ما نیز تابع افزایش قیمت‌های جهانی هستیم، افزود: اما بعضا اطلاعاتی مبنی بر اینکه قیمت‌ها بیش از قیمت در بازار جهانی است، به بانک مرکزی ارسال شد. وی ادامه داد: به همین دلیل بانک مرکزی از دیروز چهارشنبه به هر میزان که نیاز بازار ارز و سکه باشد، سکه و ارز وارد بازار کرده است و این روند تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این دستور به بانک کارگشایی اعلام شده است، از تعیین تعدادی از واحدهای بانک برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: به هر میزان که اشخاص تمایل به خرید سکه داشته باشند از طریق بانک کارگشایی به آنها سکه فروخته می‌شود.

بانک مرکزی راساً وارد عمل می‌شود

وی اضافه کرد: اگر مشاهده کنیم که بانک‌ها و صرافی‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، بانک مرکزی راسا وارد عمل می‌شود و دلار را با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم قرار می‌دهد.

افزایش قیمت ارز ربطی به کسری بودجه ندارد

بهمنی در پاسخ به این سؤال که آیا جلوگیری از افزایش قیمت‌های ارز برای جبران کسری بودجه است؟ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد ؛ گرچه اگر قیمت ارز افزایش یابد به نفع دولت است اما در عین حال از افزایش کاذب قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. وی گفت: البته دولت از افزایش قیمت‌های ارز درآمد خواهد داشت، زیرا حاصل فروش نفت است اما برای تعادل قیمت‌ها وارد این عرصه می‌شود.

بهمنی در پاسخ به این سؤال که آیا محدودیت حواله‌جات بانک‌های صادرات و ملی از سوی امارات صحت دارد و کمبود ارز در بازارهای داخلی ناشی از این امر است؟ گفت: هر یک از این مسائل نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد اما به محض اینکه عوامل شناسایی شوند، برای رفع آنها اقدام می‌شود.

افزایش قیمت طلا ادامه نمی‌یابد

اما وزیر اقتصاد افزایش قیمت طلا در بازار داخلی را متأثر از بازارهای جهانی دانست و پیش‌بینی کرد: رشد قیمت طلا ادامه نمی‌یابد. سیدشمس‌الدین حسینی گفت: باید دید که در روزهای آینده قیمت‌های جهانی این فلز به چه نحوی خواهد بود. وی افزود: درباره سکه نیز همان طور که بانک مرکزی اعلام کرده است، به میزان کافی سکه به‌صورت حراج به بازار عرضه می‌شود.

رکوردشکنی طلا و دلار ادامه دارد

نرخ طلا در بازار جهانی دیروز رکورد شکست و تحت‌تأثیر آن قیمت طلا در بازار داخلی نیز افزایش یافت. دیروز قیمت دلار نیز در بازار داخلی حدود 100تومان افزایش را شاهد بود. بعدازظهر دیروز هر ‌سکه طرح قدیم و جدید حدود 4 هزار تومان افزایش قیمت داشت. دیروز دلار آمریکا نیز در بازار آزاد تا 1220تومان و یورو تا 1600 تومان فروخته شد. بانک مرکزی دیروز هر دلار را 1035 تومان و هر یورو را 1392تومان می‌فروخت.

کد خبر 117283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز